Australië reis! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Cleo Zwiers - WaarBenJij.nu Australië reis! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Cleo Zwiers - WaarBenJij.nu

Australië reis!

Blijf op de hoogte en volg Cleo

15 Oktober 2014 | Australië, Melbourne

Na 7 maanden hard werken, 6 dagen in de week bikkelen, uren draaien en elke cent omdraaien, eindelijk tijd om het uit te geven!! Veel nieuwe werkervaring opgedaan op pâtisserie gebied, goed voor mijn cv, maar dan nu toch echt tijd voor een geweldige nieuwe reis! 6 weken reizen is een lange tijd, er is ontzettend veel gebeurd, nieuwe ervaringen, lachen gieren brullen! Ik probeer dit verslag kort en interessant te houden, maar 6 weken past niet op een A4-tje! Dus lees dit als je er de tijd voor hebt, want snel naar beneden scrollen zal de ervaringen niet verhullen :) Have fun, en hopelijk heb ik het een beetje leuk geschreven :)

4 september, met mijn lift richting Sydney om Silvia weer te zien!! Eindelijk kon ik dan ook zien waar zij woont en werkt en de twee dagen waren super! Oa een surfles in het koude weer en lekker wijntjes drinken :)

Vervolgens heb ik me weer een lift kunnen regelen, volgende stop, Coffs Harbour! Onderweg mijn eerste walvis spotting ervaring, geweldig!! Hoogseizoen voor walvis spotting, langs de oostkust trekken ze allemaal zuidelijk weer terug naar Antartica. Coffs Harbour is een klein, super relaxed dorp waar twee dagen genoeg zijn. Het hostel waar ik verbleef was super, klein en dus makkelijk mensen ontmoeten. Elke dag organiseerden ze dingen waaronder een strandvuur voor volle maan, chillen op het strand, gitaar, alcohol, beter kan niet dacht ik zo :)

Na twee dagen heb ik me weer een lift kunnen regelen en dus op naar de volgende plaats, het o zo populaire Byron Bay!! Onderweg een korte tussenstop in Lennox Head en wat daar gebeurde!! Ik sta op de cliff om van het uitzicht te genieten en wederom, walvissen!! Maar deze keer zo speciaal. Een moeder met haar jong sprongen meerdere malen uit het water, de kleine deed pirouettes, ik hoorde de splash van de lichamen die weer in het water terecht kwamen en zag het wit van de kin. In deze periode zie je altijd wel walvissen als je op een uitkijkpunt staat, maar deze was de beste van allemaal!!

Al mijn vrienden adviseerden me langer in Byron te blijven en inderdaad wat begon als een 3 daags verblijf eindige in een 5 daags verblijf :) Highlight hier: Skydiven!!!! Wow een van de gaafste ervaringen ooit! Je legt er heel wat geld voor neer, maar wat was dat het waard!! In de ochtend vroeg opgestaan want ik werd om 7u opgepikt door het skydive bedrijf. Ik werd ingedeeld in het 3e team en in 30 minuten klaargemaakt voor de jump na een korte instructie. Mijn coole tandem dude Adam had de GoPro en maakte ook de foto's en video. Verrassend genoeg was ik niet echt zenuwachtig, gelukkig! Want ik was de eerste die sprong van dat team. Iedereen het vliegtuig in, ik als laatste en dus zat ik bij de deuropening. Eenmaal in de lucht realiseer je je wat je eigenlijk aan het doen bent, yup je betaalt om uit een vliegtuig te springen!!! Daar gaan we, hangend in de deuropening op 5km hoogte! Do the big banana zei hij nog, dat is een bepaalde positie die je moet aanhouden om een zo goed mogelijke vrije val te hebben, en wow, hij in control en los! 5 seconden val je echt en daarna is het alsof je vliegt! Ongelooflijk wat een ervaring, ik zou het zo weer doen! En nog leuker als de instructeur daarna zegt: You make my job so easy :) haha, I did well :D
Byron is een topplek, hippie stad, muziek en bars overal! Iedereen is vriendelijk, omdat ze gewoon zo zijn of omdat ze high zijn haha, maar echt iedereen die ooit in Australië komt, vergeet niet langs Byron te gaan!!
Verder heb ik hier niet gezwommen, mede doordat twee dagen voor mijn aankomst hier een man is aangevallen en overleden door een shark attack, dus no thanks. Een snelle dip, dat was genoeg :)
Na Byron geen lifts meer en dus met de Greyhound bus verder! Op naar Brisbane voor een dag en daarna naar Nambour aan de Sunshine Coast om mijn familie te bezoeken!! Dit is familie van mijn Nederlandse kant, ze woonden voor Australië in Afrika en zijn ongeveer 15 jaar geleden naar Australië geëmigreerd en niet op de minst mooie plek, wow wat geweldig daar! Op 20 minuten van de zee en op 10 minuten van het prachtige heuvelland! Ook hier wat 3 dagen had moeten zijn, werden er 5! Ik had mijn twee nichtjes nog nooit ontmoet, althans ze waren zo piepklein toen ze op vakantie in Nederland waren.
Een toptijd dus en na 5 dagen weer verder. Naar Hervey Bay!!!

En wat heb ik hier lang naar uitgekeken! Samen reizen met Matthew die ik vorig jaar in Kuala Lumpur heb ontmoet, daar hebben we 1 dag samen door de stad gelopen en toen we wisten dat we allebei rond deze tijd een trip in Australië wilden doen, we made it happen! En wat een tijd hebben we beleefd!! Na een jaar dus, wederzien in Hervey Bay!! We hadden niks gepland voor de reis, we wilden allebei wel dezelfde dingen en dus de eerste dag hebben we rond de tafel gezeten met een goeie kop thee en ontbijt en wow, ik weet nog steeds niet hoe maar binnen no time hadden we een vooruitzicht voor een geweldige reis!! Fraser Island de volgende 3 dagen was ons eerste avontuur! Het grootste zandeiland ter wereld en Dingo's overal, althans dat zeggen ze, ik heb er 1 gezien in 3 dagen! Met 4x4 jeeps die we zelf mochten besturen, een groep van 23 topgasten, camperen op Fraser!! Let the adventure begin! Matthew komt uit Zuid Afrika, en what are the chances; een tweede Zuid Afrikaanse jongen in de groep, je begrijpt de instant click die er was, haha. Racen in een jeep over het eiland, op het strand, door bossen, plassen, zand, zand en nog eens zand!! 3 jeeps verdeeld onder de groep, en natuurlijk zaten wij in de vetste auto :) En nogmaals hier merk je hoe klein de wereld is, want deze andere jongen, legendary Daniel woont 20 minuten over de grens in België van waar ik woonde in Maatsricht. De groep was in ieder geval top en dat maakt geweldige avonden!! Drinking games zegt denk ik genoeg. We hadden voor de trip inkopen gedaan en ik denk dat iedereen dubbel zoveel heeft uitgegeven aan alcohol dan aan eten, haha, maar dat was het waard! Indian War signs, Zumi en Goodday Bruce staan hoog op mijn drink spel lijstje! En ik denk dat de hele Fraser Island groep daar hetzelfde over denkt. In ieder geval heb ik hier denk ik een getrainde buik aan overgehouden van het lachen, maar alles komt tot een einde helaas! Matthew en ik waren nogal bezorgd aangezien dit onze eerste trip was voor de komende 3 weken en nu al zoooo goed, hoe kon de rest van de trip beter worden dan dit?!?
Maar we hadden het mis, alles werd beter en beter en beter en nog beter!!!

Na Fraser pakten we de nachtbus naar Airlie Beach! Daar zijn de Whitsunday Islands waar de meeste mensen een partyboot boeken waar ook veel alcohol genuttigd wordt. Maar alles was volgeboekt en dus zijn wij een andere weg ingeslagen. Camperen op Whitsundays, beter had het niet gekund! Een klein strand op het eiland, daar werden we met de watertaxi gedropt en twee dagen later zouden ze ons weer oppikken. Naast een familie van 4 en twee andere mensen waren we de enigen op dat strand. We hadden snorkel spullen en een kayak meegenomen en dus kon ons tweede avontuur beginnen. Enkele sleutelwoorden van hoe het was: kajakken met zee schildpadden, pijlstaartrog, oesters eten van de rots af, primitief eten, vervelende bei/vliegen die constant prikten, 1,5 m lange hagedissen, de kleinste kangoeroe ooit! Rots walibi's, ongeveer 50cm hoog, tam als wat! Een geweldige bergwandeling van 1,5 uur met het mooiste uitzicht ooit als beloning. Uniek, blij dat we niet op zo'n standaard en duur partyboot zijn gegaan, maar onze eigen weg, anders dan normaal :)

Na Airlie Beach, op naar iets waar ik heel erg naar uitkeek! Weer een nachtbus, op naar Cairns! De Great Barrier Reef start ter hoogte van Airlie, maar we wilde een speciale boottocht doen die alleen vanaf Cairns vertrok. Een aangezien het die 2 dagen ook mijn verjaardag was hadden we dit al van te voren geboekt. 2 dagen, 1 nacht, op een geweldige boot, op naar Great Barrier reef, duiken!!!! De eerste dag mijn eerste duik ooit en die is nu mijn nieuwe favoriete activiteit! Iedereen moet dit ooit ervaren, want je kunt niet uitleggen hoe het is. snorkelen is er niks bij, het is compleet anders! En deze boot is een van de weinigen die nachtduiken organiseert en dus die avond een nachtduik gedaan en oa haaien gezien. Helemaal niet zo eng als verwacht, je hebt een zaklamp en het rif onthult hele andere dieren als het donker is, zo speciaal!

De volgende dag opgestaan voor zonsopkomt, en ja, mijn 28e verjaardag :) Een betere verjaardag had ik me niet kunnen wensen. Die dag 3 keer gedoken, heerlijk gegeten, want dat was in de prijs inbegrepen en de kamer op de boot was ook niet mis. Enkele vissen die ik gespot heb: Haaien, clownfish (Nemo), Spanish dancer, GT's, Parrotfish, surgeonfish, alles van Nemo zo ongeveer, mega oesters, zee komkommers en een hele bijzondere was de Wrasse: zie deze link voor wat foto's, ik heb ze allemaal gezien: http://www.greatbarrierreef.com.au/animals/fish/
Maar dit is nog lang niet alles wat er te zien was, prachtige koralen en het ervaren van de diepte, de stromingen wereld wonder Great Barrier Reef!

En nadat alles dus maar beter en beter werd, op naar Port Douglas waar we mijn verjaardag 's avonds goed zouden vieren met genoeg drankjes! Maar nee, haha, we waren gesloopt van het duiken, hebben onszelf met moeite naar een bar gesleurd waar we na een bier zoiets hadden, we willen chillen! En dus terug naar het hostel, Jack Johnson opgezet, gelachen en binnen no time waren we KO! Maar wat is nou beter dan je nieuwe jaar beginnen zonder hangover! Wij waren blij, de volgende dag een auto gehuurd en naar een van de oudste regenwouden ter wereld gereden! Daintree forest, gekampeerd in Cape Tribulation, waar het oudste woud samenkomt met de zee. Ik weet niet of dit een officieel wereld wonder is, maar dat zou het wel moeten zijn! En we hebben een Cassowary gezien! Check deze link voor een foto: http://nl.wikipedia.org/wiki/Casuarius
Wat een prehistorisch dier, heel erg bijzonder!!
Daintree forest was goed voor mooie wandelingen, uitkijken voor slangen en spinnen, kwallen en de Cassowary's, want lief zijn ze niet.

Na Daintree, terug naar Cairns waar onze vlucht naar Darwin de volgende ochtend vertrok en dus hebben we die nacht op het vliegveld geslapen, mijn meest oncomfortabele nacht ooit!! Maar goed, liever dit dan geld verspillen voor een paar uur slaap in een hostel, welcome to the backpackers life!
In Darwin begon onze highlight van de trip, waar we zo naar uit hadden gekeken!!!!! Roadtrip!! In Australië bestaan er websites voor relocations. Autoverhuur bedrijven hebben auto's en campervans die herplaatst moeten worden en in plaats van een normaal tarief (150$ per dag) betaal je hiervoor maar 5,-$ per dag omdat je ze een gunst verleent door de auto van punt A naar punt B te brengen. Dit was de reden dat we naar Darwin zijn gevlogen, want we konden alleen een relocation vinden van Darwin naar Cairns. 7 dagen de tijd, een 4 persoons mega campervan, met zijn tweeën! Wat een luxe! Super keukentje, douche, 2x2p bedden, stereoinstalatie, airco, kon niet beter!! Deze roadtrip kan ik aan niemand uitleggen, de ervaring van het outback rijden, de prachtige nationale parken, de ongelooflijke leegtes gedurende duizenden km's, geen auto tegenkomen gedurende honderden km's, de ongelooflijk zonsondergangen en zonsopkomsten, de sterrenhemel zo ongelooflijk mooi! Je ziet de Milkyway, vallende sterren, Mars en we hebben zelfs een maan eclips ervaren. De ongelooflijke vrijheid is onbeschrijfelijk! Kakadu national park is geweldig! Beste wandeling, niet handig om dit in slippers te doen met de giftigste slangen in Australië, maar he ik leef nog, haha. En welke betere combinatie kun je hebben op een roadtrip met een team van een barman en een patissier! We hebben zeker niet bespaard op eten en alcohol!! Een paar steekwoorden: Mojitos, Dacqaries, bier, wijn, crêpes, desserts en lekker eten, wat wil je nog meer!! Minimum temperatuur: 35 graden om 10u in de ochtend, maximum was 42. Australië is enorm, je verkijkt je erop!! De hele trip in totaal: 3425 km en diesel was niet goedkoop en de camper zeker niet zuinig: 6 km op een liter! Maar ik zou het zo weer doen!! De beste vond, slapen op het dak van de camper onder de sterrenhemel, de zon die ondergaan en opkomen, magisch!

Jullie denken natuurlijk hoe kan alles zo goed verlopen zonder tegenslagen wat je altijd wel op reis hebt. Maar ik zal eerlijk zijn, er waren een paar kleine tegenslagen tijdens onze eerste twee dagen. Nadat we de camper hadden opgehaald en we wegreden vol vertrouwen vloog in de eerste boch een hele lade uit de keuken, compete chaos, kapot servies en al! En dus terug naar het bedrijf waarna ze zeiden dat ze dat in Cairns wel konden fixen en hij zou het nu voor deze trip even snel maken zodat we verder konden. Poging nummer 2, precies dezelfde bocht!! Weer een lade! Aah deze trip begon zeker niet perfect! We hadden geen zin om terug te gaan aangezien we al teveel tijd hadden verspilt en we niet alle tijd van de wereld hadden om de camper terug naar Cairns te brengen en dus besloten we ducktape aan onze boodschappenlijst toe te voegen! De rest van de trip geen vliegende lades meer meegemaakt gelukkig!

Een andere tegenslag. Tankstations!! In de outback van Australië moet je goed je kilometers tellen en tankstations op de kaart bestuderen aangezien je ze niet op elke hoek hebt! Na 350km hadden we gemikt op een tankstation die we op de kaart hadden gezien, eenmaal daar: Gesloten! Out of order! No way, dit was heeeel erg aangezien we met deze dieselvreter nooit het volgende tankstation zouden halen 60km verderop!!! Kort overleg, en weer de weg op. Ramen dicht, airco uit, muziek uit en rijden maar, 50km/u want anders was het onmogelijk. Het was sowieso al onmogelijk maar je moet toch verder en zo ver mogelijk proberen te komen. Wonder boven wonder, ik weet niet hoe, maar aangekomen bij de volgende pomp denk ik niet dat dat ding nog een kilometer had kunnen doen!! We hebben wat af gezweet en deze fout hebben we nooit meer gemaakt!! Wijze les!!

Hoe dichter we bij Cairns kwamen, hoe meer we ons realiseerden dat deze trip bijna tot zijn einde zou komen, verschrikkelijk!!! Na Cairns vlogen we terug naar Melbourne waar we nog een dag samen toerist zouden spelen en een respectvolle laatste avond met genoeg alcohol en muziek en lekker eten zouden hebben! En ja deze avond was zeer geslaagd! De volgende ochtend Finding Nemo gekeken aangezien we daar sinds het scubadiven al naar uitkeken en dan was het moment van afscheidt toch echt daar. Vanmiddag heb ik hem op de trein gezet, met alle eerlijkheid heb ik wel een traantje gelaten, want wat heb ik de laatste tijd gelachen, buikpijn en tranen van het lachen! Hij naar Nieuw-Zeeland voor 2 weken en dan terug naar Zuid-Afrika.

Ik? Geen idee!!! De toekomst zal het weten, ik sta op een punt van wederom keuzes maken: werken of reizen, Melbourne, Australië, andere stad, toch al naar Azië, geen idee!! De komende dagen goed nadenken, het is in ieder geval niet de vervelendste positie, het moment waar je kunt gaan en staan waar je wilt, geen verkeerde keuze want je gaat altijd vooruit, welke weg ik ook in ga slaan, het zal vast weer super zijn met een enkele moeilijke tijd tussendoor zoals het altijd gaat.

Ik houd jullie op de hoogte, ik heb geen idee waar ik over 2 weken ben!!! New adventures :)

  • 16 Oktober 2014 - 01:15

    Silly:

    Wow wat een bijzonder mooie trip dushi. Ben blij dat je er zo'n mooie ervaring bij heb, zal niemand je meer afnemen. xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cleo

Actief sinds 30 Juli 2013
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 10351

Voorgaande reizen:

28 Mei 2016 - 30 September 2016

Zuid-Amerika!!!

28 December 2013 - 25 November 2014

Australië

26 November 2014 - 30 April 2014

Zuid-Oost Azië

21 Oktober 2013 - 27 December 2013

Azië

17 Augustus 2013 - 30 September 2013

Eerste bestemming - Zuid-Frankrijk!

Landen bezocht: