Vietnam - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Cleo Zwiers - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Cleo Zwiers - WaarBenJij.nu

Vietnam

Door: Cleo Zwiers

Blijf op de hoogte en volg Cleo

13 Januari 2015 | Thailand, Bangkok

Na de prachtige Filipijnen op naar Ho Chi Min City om kerst te vieren met vrienden die ik in Australië heb ontmoet vorig jaar.
Aangekomen in Ho Chi Min was het even wennen. De drukte van scooters en ander verkeer is overwelmend!
De stad zelf vond ik niet zo heel veel aan, veel te druk en te massaal. Ik ben ongeveer 4 dagen gebleven tot na de kerst en was eigenlijk blij om naar de volgende bestemming te gaan.

Ik wilde heel graag naar de floating markets in het zuiden, maar de enige manier om daarheen te gaan was eigenlijk door een tour te boeken. Ik ben zelf niet zo'n fan van tours maar aangezien het duurder was om op eigen houtje naar het zuiden te gaan besloot ik om toch maar met een georganiseerde tour mee te gaan.
2 dagen, 1 nacht richting de Mekong Delta. Zoals verwacht was de tour verschrikkelijk! Een bus vol toeristen met een opdringerige gids die alleen maar wilde dat we dingen kochten bij de stops die werden gemaakt. Zo verschrikkelijk toeristisch, dit was dus de laatste georganiseerde tour die ik ooit nog doe. De floating markets waren leuk om te zien, maar ik had niks gemist als ik niet was gegaan.
Hoogtepunt van dit tripje was de homestay! 90% van de groep verbleef in een hotel, ik normaal gesproken ook. Maar de 2 leuke mensen die ik in de groep had ontmoet gingen naar een homestay en dus ben ik met hun meegegaan. Dit was een goeie beslissing want dit was verre van toeristisch! Een local bracht met een boot naar de bestemming waas we een super kamer hadden en waar heerlijk eten op ons te wachten stond. In de middle of nowhere, weg van het toerisme, een heerlijke bestemming aan de rivier! Geweldig!

De volgende ochtend na een prachtige zonsopkomst werden we helaas weer per boot naar de groep gebracht, we hebben er het beste van gemaakt maar wat was ik blij dat het over was hahahaha, nooit meer dus!

Met een korte tussenstop in Ho Chi Min nam ik die avond de nachtbus naar Da Lat. Nachtbussen in Vietnam zijn super! Althans voor mij aangezien ik met mijn lengte precies in hun kleine bedjes pas!! Lange Nederlanders zullen het minder comfortabel vinden, haha.
Een dekentje, water, mijn kleine kussentje, in elke nachtbus die ik nam sliep ik prima.
Aangekomen in Da Lat was de temperatuur drastisch gedaald! Lange broek, sokken, sjaal, jas, niet wat je verwacht in Vietnam :(
Die dag heb ik een super vette trip gemaakt met een klein groepje mensen, "Canyoning"!!! Na een kort ritje richting de bergen maakten we ons klaar. Helm, handschoenen, abseil gear en daar gingen we. Een 3 uur durende hike waarbij we moesten zwemmen, abseilen en klimmen. Echt geweldig! Jammer dat het een beetje kouder was, maar het was geweldig!
De volgende dag voelde ik me niet super, een verkoudheid zat eraan te komen en mijn maag was ook niet in topvorm. Die avond weer een nachtbus verder noordelijk naar het plaatsje Hoi An. Dit ligt aan zee en dus was het weer wat warmer, maar nog steeds geen geweldige temperaturen. Hoi An is de stad van de kleermakers! En dus heb ik een prachtige zijden/katoenen jurk op maat laten maken.
De volgende dag was het oudejaars avond! En ik was nog steeds niet helemaal beter, geen goede timing!! Ik heb maar 2 drankjes gehad en toch nog super leuke mensen ontmoet waarmee ik het nieuwjaar mee heb gevierd. Een goed ding was dat ik dus zonder kater met een frisse start het nieuwe jaar in ben gegaan! haha

Anyway, ik ben nog een dag in hoi An gebleven aangezien het zo'n gezellig stadje is waar ik met mijn Hollandse bloed lekker rond kon fietsen door de rijstvelden en naar het strand.

Daarna dus weer een nachtbus, naar Phong Nha!!!! Hoogtepunt van mijn Vietnam trip!!
In Phong Nha zijn 2 jaar geleden ontzettend veel grotten ontdekt en nog steeds worden er ontdekkingen gedaan. Een onaangeraakt, nog niet zo toeristisch deel van Vietnam, precies zoals ik het graag zie :)
Ik had mijn hike trip al gereserveerd aangezien dit soort dingen snel volgeboekt zijn. De volgende dag op naar de grotten. 2 dagen, 1 nacht met een kleine groep van 11 man, 3 Vietnamese maar goed Engels sprekende gidsen en een Vietnamees team wat eten en camp site verzorgde.
De organisatie pikte me op bij het hostel en na 45 minuten rijden kwamen we aan bij hun kleine kantoortje. Het was bewolkt die dag, maar zelfs dan was de omgeving echt adembenemend! Dit was het echte Vietnam! Lokale mensen die hun eigen dialect spraken, zelfs onze gidsen konden ze niet helemaal verstaan.
Na onze helmen, zwemvesten, schoenen, etc. te hebben gepast waren we klaar om te gaan! Dag 1 bestond uit veel klimmen en hiken door de complete jungle van Vietnam. Lunch werd verzorgd in een grot en alles was echt perfect georganiseerd! Na zo'n 5 uur kwamen we aan bij het kamp. Zij hadden alles al opgezet, hangmaten met muggennetten, kampvuur en zelfs koffie. Na een korte pauze zouden we de grot naast het kamp ingaan. Deze grot kun je alleen ingaan door te zwemmen. Ja het was vrij koud, maar het was zo zo gaaf! Deze specifieke grot is heel bekend geworden door een fotograaf die voor National Geographic werkte.
Na een uur de grot te hebben verkend al zwemmend en klimmend door nauwe openingen gingen we terug naar het kamp. Droge kleren aan, koffie, kampvuur, heerlijk eten en verschrikkelijk vieze rijstwijn, haha. De mannen vonden het heerlijk en uit beleefdheid heb ik wat gedronken, maar serieus ik heb nog nooit zoiets geproefd!! Het rook naar ammoniak en smaakte nog erger. Maar de sfeer was zo geweldig dat het niks uitmaakte dat die rijstwijn niet te dringen was, hahaha
Na een heerlijk nacht geslapen te hebben in ieders hangmat in de open natuur met het geluid van insecten en de waterval, moesten we rond 8 uur opstaan. We hebben heerlijk ontbeten en koffie gehad, maar toen moesten we onze natte kleren van de dag ervoor weer aandoen en dit was niet bepaald een pretje. Maar het hoort erbij en dus alles weer aan en daar gingen we weer. Die dag hebben we erg veel gezwommen, maar het weer was ook stukken beter. Een prachtige dag met een strak blauwe lucht! Je kunt je voorstellen dat de omgeving echt onvergetelijk was.
naast zwemmen die dag was het ook weer een hoop rotsbeklimmen en dit keer gingen we echt door de grotten. Aan de ene kant erin en aan de andere kant van de berg kwamen we eruit, alles door de grotten, echt een onvergetelijke ervaring!!! De gidsen waren ook zo geweldig, ze hebben ons veel uitgelegd en aangezien ze zelf nog jong waren was het ook een super gezellige ervaring!
Na een kleine lunch moesten we helaas weer terug richting ons startpunt waar we een warme douche konden nemen. Ik kan het niet goed genoeg uitdrukken via deze blog, en het zal me ook niet lukken om uit te leggen hoe ongelooflijk gaaf en onvergetelijk deze trip was. Het beste en mooiste in Vietnam heb ik ervaren in Phong Nha.

Ik werd weer afgezet in het hostel waar een aantal van de groep ook verbleven. Iedereen was moe en dus zijn we vroeg gaan slapen.
Een van de meiden uit de groep kwam uit Melbourne en we wilden de volgende dag rondrijden met een scooter en de andere kleinere grotten gaan verkennen.
Een koppel, ook uit Melbourne, had ons wat advies gegeven voor de volgende dag. Nu ik weg ben uit Australië blijf ik maar leuke mensen uit Melbourne en de rest van Australië ontmoeten!! Reden om terug te gaan, haha.
Anyway, de volgende dag dus een scooter gehuurd en onderweg 2 jongens ontmoet waar we die dag mee zijn gebleven. Het was een prachtige dag!! Strak blauwe lucht en gelukkig een stukje warmer. Alleen het rondrijden in die omgeving was al adembenemend mooi, een landschap als hier heb ik echt nog niet gezien tijdens mijn afgelopen reizen. Heel speciaal!
We wilden graag naar de Dark Cave en dat was echt zoooo super. We voelden ons als kinderen in een speeltuin. Na een zipline en een stukje zwemmen in de grot moesten we verder door kleigangen die vrij smal waren. Uiteindelijk kwamen we uit in een zwembad van natuurlijke modder! Dit voelde zo raar aan, we zaten echt in een bad van modder en waren compleet bruin. We hebben nogal wat afgelachen. Al helemaal toen we allemaal onze lichten uit hadden gedaan en het dus pikkedonker was. Uit het niets begonnen een paar met de modder te gooien en ik zat van top tot teen onder! Hilarisch!
Na het modderbad gingen we terug naar buiten waar er allerlei leuke dingen in het water toe doen waren en waar we ons dus als kinderen voelde.
Die avond was de bedoeling dat ik de nachtbus naar Hanoi nam, maar ik had het zo naar mijn zin in Phong Nha en ik had eindelijk weer echt leuke mensen ontmoet dat ik besloot om de bus een dag te verzetten. Die avond hebben we het op een drinken gezet en hebben echt een hilarische avond gehad met een nogal erge kater de volgende dag, maar die was het dubbel en dwars waard.
Het meisje uit Australië, Sarah, moest de ochtend een vlucht pakken naar Hanoi en dus zou ik haar daar weer zien. Michael, Jack en ikzelf hebben nog een dag een scooter gehuurd en zijn weer lekker rond gaan touren in de omgeving.
Die avond nam ik dus wel de bus naar Hanoi waar het echt erg koud was en alleen maar regende. Maar ondanks het weer was het een leuke stad. Veel kleiner en specialer dan Ho Chi Min.
De dag erna kwam Michael ook naar Hanoi, en ook twee mensen van het hostel in Phong Nha. En de dag daarna kwam Sarah terug naar Hanoi vanuit het koude noorden. Een complete groep dus weer!!
In Hanoi heb ik de beste loempia's van mijn leven gehad!!! Het schattigste jongetje van Vietnam, genaamd Zwie :) haha, en heb hier een leuke bios ervaring gehad!
Na het gezellige maar koude Hanoi met geweldige mensen, was het dan tijd om Vietnam te verlaten.
Vietnam was super, maar niet mijn favoriete land. Ik denk ook dat het beter was geweest als het weer wat warmer was geweest. Wel heb ik weer super leuke mensen ontmoet die ik waarschijnlijk weer ga ontmoeten in de toekomst!

Nu ben ik dus in Bangkok waar mijn paspoort momenteel bij de ambassade van Myanmar ligt voor mijn visa! Wanneer ik mijn visa krijg zal ik richting het warme zuiden gaan om lekker een weekje aan het strand te liggen. Het plan daarna is om een 5 daagse duiktrip in Myanmar te doen waarna ik in Myanmar een maand ga reizen met Gisella die ik in de Filipijnen heb ontmoet.
Laos en Cambodja sla ik dus over wat betekend dat ik heel waarschijnlijk rond half maart weer naar Europa kom. Ik kan nog niet zeggen voor hoelang aangezien ik nu alweer tripjes naar oa Zuid-Afrika en Australië aan het plannen ben, maar we will see it then!!

Mijn volgende verslag zal dus een combinatie van Thailand en Myanmar zijn!!!

Hopelijk was het niet een te lang verslag en hebben jullie ervan kunnen genieten.

xx Cleo

  • 13 Januari 2015 - 07:40

    Yashira:

    Hey Cleo! Super leuk om je verhalen te lezen! Geniet er van daar in Thailand en Myanmar! Liefs uit het koude kikkerland, Yashira

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Zuid-Oost Azië

4-5 maanden

Recente Reisverslagen:

09 Maart 2015

Myanmar!!

02 Februari 2015

thailand en een voorproefje Myanmar

13 Januari 2015

Vietnam

22 December 2014

Filipijnen
Cleo

Actief sinds 30 Juli 2013
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 10354

Voorgaande reizen:

28 Mei 2016 - 30 September 2016

Zuid-Amerika!!!

28 December 2013 - 25 November 2014

Australië

26 November 2014 - 30 April 2014

Zuid-Oost Azië

21 Oktober 2013 - 27 December 2013

Azië

17 Augustus 2013 - 30 September 2013

Eerste bestemming - Zuid-Frankrijk!

Landen bezocht: