Update India - Reisverslag uit Jaipur, India van Cleo Zwiers - WaarBenJij.nu Update India - Reisverslag uit Jaipur, India van Cleo Zwiers - WaarBenJij.nu

Update India

Door: Cleo

Blijf op de hoogte en volg Cleo

17 November 2013 | India, Jaipur

Welcome to incredible India!

Na een ontzettend lange dag reizen en vooral wachten van Kuala Lumpur naar Kolkata stond me een nacht op het vliegveld te wachten. Ik zou om middenacht aankomen en dus leek het me geen goed plan om als meisje alleen de stad in te gaan. Uiteindelijk bleken heel veel mensen er te overnachten en er liep constant bewaking rond, dus ik heb me geen moment onveilig gevoeld.
Ik kan niet zeggen dat het heel comfortabel was, maar goed ik heb het overleefd :)
Mijn doorvlucht naar Varanasi vertrok de volgende dag om 15 uur, totaal heb ik dus 15 uur op het vliegveld rondgehangen. Een hele ervaring kan ik je zeggen aangezien veel mensen niet vaak een westers persoon zien en dus zijn er veel die met je willen praten en op de foto willen, heel erg grappig.
Vlak voor mijn vertrek ontmoette ik nog een super leuk duo, broer en zus, Rahul en Kriti uit Bangalore, twee hele gezellige uren!!

Op het moment van boarden werd ik wel even zenuwachtig aangezien de vlucht met een wat ouder en kleiner vluegtuig was met propellors!! Het viel uiteindelijk gelukkig mee.

Stop 1 dus in Varanasi, het Lourdes van India. Ontzettend vies, maar een hele speciale plek! Ik had me mentaal voorbereid op de lage hygiëne, maar op de een of andere manier kijk je er doorheen en zie je alleen de bijzondere pelgrims stad.
Er is ontzettend veel te doen, het mooiste was gewoon langs de Ganges en door de kleine steegjes wandelen en het lokale leven bekijken. De bevolking die zich wast in de Ganges en honderd meter verderop de publieke crematies waarna het stoffelijk overschot de rivier in wordt gelootst om de reïncarnatie in stand te houden en de vijf elementen van het Hindoeïsme, water, vuur, aarde, wind en lucht.
De publieke crematies waren heftig om te zien, maar zoals alle ongewone dingen wel heel bijzonder. Omdat november een speciale feestmaand is hier, waren er elke avond speciale ceremonies, veel muziek, speciaal geklede ceremoniemeesters en veel gebeden! Zoals velen zeggen wordt iedereen in India zowieso ziek, de meesten in Varanasi, ik heb tot nu toe het geluk dat ik nog niet ziek ben geweest, laten we hopen dat dat zo blijft. Het eten in India is geweldig, maar toch moet je goed oppassen en niet zomaar overal wat halen, vooral in Varanasi, want de borden ed worden gewassen in de Ganges en wij met onze westerse magen zijn dat niet gewend...
Ook zijn we met wat mensen uit het hotel naar de universiteit gegaan, de op twee na grootste ter wereld, en ja hij was enorm!! Eten in de kantine en nog een bezoekje aan de universiteits bibliotheek, de dag was compleet.
De volgende dag vertrokken we naar New Delhi, een 13 uur durende reis stond ons te wachten, dit had heel comfortabel kunnen zijn maar niets vermoedend hadden we een sleepers class geboekt... Een open coupé met alleen slaapbedden tussen de lokale bevolking. Het was net een gevangenis en zo luidruchtig! Ik heb gelukkig wel kunnen slapen, maar het was verre van wat we gewend zijn in Nederland.

New Delhi is een gekkenhuis, zo druk en constant mensen die je dingen proberen aan te smeren, totaal geen rust dus, maar wat verwacht je anders in zo'n grote stad, 12 miljoen inwoners, volgens officiële bronnen dus dat zijn er waarschijnlijk nog veel meer.
In een dag hebben we praktisch alles gezien in de stad, hoogtepunt was de plaats waar Ghandi is neergeschoten en waar een herdenkingsplaats is gemaakt.
Een andere plek was het parlements gebouw, super schoon, goed onderhouden, hier zag je het contrast met de grote armoede, het systeem in India klopt van geen kant! Het merendeel is straatarm, hebben nauwelijks een huis, misschien net een klein hutje met een houtvuurte en het toilet is praktisch overal. Dat zie je goed vanuit de trein tijdens de reis naar Agra. Overal langs het spoor lopen mensen, wonen mensen en gebruiken ze het als sanitaire voorziening, dit kun je je nergens ter wereld voorstellen, moeilijk om te zien want je staat machteloos, wij kunnen er niks aan doen en dus moet je maar proberen om te bedenken dat deze mensen niet anders gewend zijn en waarschijnlijk okk gelukkig zijn op hun manier.

Vlak voor vertek naar Agra ging het nog bijna fout in Delhi, onvoorstelbaar maar waar, veel Indiërs liegen veel dingen bij elkaar en probeerde een Indiër ons wijs te maken dat ons uitgeprintte ticket niet geldig was en dat we deze moesten omwisselen voor een officieel ticket alleen ging deze bali pas open nadat onze trein zou vertrekken. Gelukkig verscheen daar uit het niets een backpackster die mijn hand greep en me mee trok naar het perron, ze had dit al meegemaakt en had toen wel haar trein gemist, dat meisje ben ik nog steeds eeuwig dankbaar, geen idee waar ze opeens vandaan kwam, maar ze heeft ons geholpen. Onvoorstelbaar hoe sommige Indiërs de boel proberen te bedonderen! Gelukkig zijn ze niet allemaal zo...

Na een korte stop in Agra, enkel om wat bezienswaardigheden en vooral de Taj Mahal te bezoeken zijn we doorgereisd naar Jaipur waar we net zijn aangekomen in een net nieuw hostel!! Nieuwe handoeken, bedden, etc. Een topplekje om even tot rust te komen na alle hectiek!

De Taj Mahal was trouwens heel erg mooi, het marmer met de gedetailleerde versieringen, echt adembenemend mooi! O en ik denk dat ik inmiddels een beroemdheid ben hier in India, mensen staan zowat in de rij om een foto met je te nemen, heel erg grappig dat wel :)

O en de treinen hebben wel een pluspunt als je "Wel" de goede klasse hebt geboekt, je krijgt er gewoon maaltijden net zoals in een vliegtuig, echt super!

En nog wat meer "first times":

- Eerste keer Durian gegeten (deze vrucht ruik je van mijlen afstand! Het smaakt gelukkig beter dan het ruikt, maar dit was eenmalig, zo lekker was het nou ook weer niet...)

- Eerste keer overnachten op een vliegveld;

  • 19 November 2013 - 11:57

    Elisabeth:

    Super allemaal, ik had al heel veel van India gehoord en gezien bij documentaires en laatst de foto's van een vriendin maar het is geweldig dat je het land kan in het echt zien en proeven.Dat meisje die in een keer uit het niets kwam was jouw beschermd engel, niet?? Jij maakt spanend dingen mee en ziet vast wel mooie plekjes op aarde ondanks in sommige gevallen heel heel erg armoede, het zet jou aan het denken.Geniet nog van jouw reis en kom gauw weer terug vol verhalen en mooie herinneringen. Liefs, Elisabeth

  • 05 December 2013 - 15:10

    Fréderique:

    Super om te lezen Cleo. Je maakt heel wat mee daar. Helaas ben je wel ziekjes geworden ;(

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Jaipur

Cleo

Actief sinds 30 Juli 2013
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 10379

Voorgaande reizen:

28 Mei 2016 - 30 September 2016

Zuid-Amerika!!!

28 December 2013 - 25 November 2014

Australië

26 November 2014 - 30 April 2014

Zuid-Oost Azië

21 Oktober 2013 - 27 December 2013

Azië

17 Augustus 2013 - 30 September 2013

Eerste bestemming - Zuid-Frankrijk!

Landen bezocht: