Maleisië - Reisverslag uit Kampung Bukit Nau, Maleisië van Cleo Zwiers - WaarBenJij.nu Maleisië - Reisverslag uit Kampung Bukit Nau, Maleisië van Cleo Zwiers - WaarBenJij.nu

Maleisië

Blijf op de hoogte en volg Cleo

08 November 2013 | Maleisië, Kampung Bukit Nau

Wow wat is Maleisië een geweldig land! Het is niet een standaard bestemming voor backpackers zoals Thailand en Vietnam enzo maar wat ben ik blij dat ik wel hierheen ben gegaan.

Op 29 oktober begon de busreis van Singapore naar Melakka. Ik was nog niet uitgestapt en had alweer nieuwe mensen ontmoet om de stad mee te verkennen. Een dagje was hier genoeg voor mij, een interessante stad, leuk om geweest te zijn maar verder niet heel bijzonder. Wel veel kenmerken van Nederland, Portugal en UK.

Na deze stop ben ik doorgegaan naar Kuala Lumpur. Hier verbleef ik in het gezelligste hostel tot nu toe! Alle backpackers trokken er samen opuit en dus had ik wederom binnen no time een hele nieuwe vriendenkring met alle nationaliteiten. China, Ierland, UK, Nederland, Canada, en ga zo maar door. Met een aantal heb ik de stad verkent en zijn we naar de Batu Caves gegaan, een enorme rots partij met een gigantische grot en daarnaast een prachtige tempel. Religie is in Maleisië heel belangrijk, de meesten zijn moslim maar je hebt ook veel hindoes en boedisten.
Aangezien de groep zo gezellig was gingen we natuulijk lekker op stap 's avonds. En dan is het natuurlijk ideaal als het lady's night is. Niet zoals is Nederland alleen maar vrij entree, nee nee, daarbij komt nog dat in 90% van de bars de dames gratis cocktails drinken de hele avond door en ook nog eens lekkere hapjes krijgen, je kunt je voorstellen hoe deze avond verliep :)
De volgende dag weer lekker de stad verkennen, KL is een grote stad maar niet te vergelijken met Europese steden, het heeft zoveel cultuur en het oogt toch heel knus door alle straattentjes en lokale mensen. Behalve het deel met de hoge gebouwen en shopping malls natuurlijk.
Dan 31 oktober, Halloween!! Geweldig! Wasco gekocht voor onze gezichten en here we go! Met zijn allen de stad in om het te vieren, lokale mensen vieren het niet zo maar de bars stellen zich er wel voor in, en we waren echt niet de enigen, veel toeristen en ook een paar lokale mensen hadden de moeite genomen om zich te verkleden, gelukkig haha anders hadden we voor aap gestaan ;)

Na KL ben ik met een Britse jongen (Mike) doorgegaan naar Cameron Highlands, een prachtig heuvelland meer in het binnenland van Maleisië. Een perfecte plek om te hiken. Een heel klein plaatstje en dus hadden we ook een knus en pitoresk dorpje verwacht... Dat was het ook wel alleen dan stap je uit de bus en het eerste wat je ziet is een starbucks, haha, de westerse wereld duikt toch weer op in de plekken waar je het niet verwacht, maar we geven er niet aan toe!
Hier was het een stuk kouder aangezien we natuurlijk in de bergen zaten en dus, heel vreemd na alleen maar in de warmte gezeten te hebben, moesten we een broek aan, sokken, dichte schoenen en een dikke trui!
'S avonds ben ik met een andere brit toch nog een biertje gaan drinken in de enigste bar van het dorp, heel erg gezellig, we waren de enigen samen met een groepje lokale mannen die met open mond naar een dvd van Shakira zaten te kijken, half naakt dansend op het scherm, ja dat is voor hun bijna porno, we konden er wel om lachen, zeker toen een van de mannen de dans probeerde na te doen met zijn wat grotere postuur! Je ziet het al voor je ;)
De volgende dag zijn mike en ik vroeg opgestaan om te gaan hiken in de jungle. De kaarten hadden geen schaal en dus konden we niet goed inschatten hoelang de trekking paden waren... Gewoon maar beginnen dus! Al snel kwamen we erachter dat de paden toch wel wat langer waren dan verwacht en dat het ook wel voor gevorderden was, maar we moesten toch zeker tot de top gaan op 3500 meter hoogte, dat was het doel. Uiteindelijk hebben we 5,5 uur in de jungle geklommen, gekropen, door de blubber geploeterd en nog een hele gave kever gespot met geel zwarte strepen en zo'n 5cm lang! Highlight of the day! Haha
Het was echt heel zwaar op sommige momenten, maar we heb en het gehaald! Het was het zeker waard, ik ben nu voorbereid op alle volgende trekkings die nog gaan komen :)
Op de top aangekomen moet je natuurlijk ook weer naar beneden, lopen was veel te ver en dus hebben we een stuk karton gezocht en een pen zodat we terug konden liften, hoeveel lol je daaruit kan halen is echt geweldig, we hebben in een scheur gelegen maar het is ons gelukt en zo ontmoet je ook hele lokale mensen, een top ervaring dus!
Aangekomen in het hostel met onze schoenen en broek onder de blubber hadden we dat biertje toch echt welverdiend! En wat hebben we goed geslapen die nacht.

De volgende dag ging Mike terug naar KL om zijn reis te vervolgen en ben ik doorgegaan naar het noorden naar GeorgeTown op het eiland Palau Penang. Een uur na mijn check-in in mijn hostel heb ik echt super leuke mensen ontmoet. Leo en Federico (Feta) uit Argentinië. Zij hebben mijn laatste dagen echt zo ontzettend leuk gemaakt! We sliepen niet ver van elkaar af dus hebben we samen de hele stad verkend en al het straat eten natuurlijk. GeorgeTown is een van onze favoriete steden, het is een kleine stad ter grootte van Haarlem ongeveer maar met zoveel cultuur. Om een of andere reden werd de stad beheerst door street-Art, overal waar je liep was iets te vinden, en niet zomaar street-art maar echt geweldige kunstwerken en schilderingen! Ook little India was hier super, heel erg levendig en met het lekkerste eten voor nog geen 2€ per maaltijd. Het lekkerste wat we hebben gehad was een warm kokos dessert met bruine suiker, de smaken die je hierin proefte waren zo sprekend, weer nieuwe inspiraties voor nieuwe desserts als ik weer aan het werk ga over ik weet niet hoeveel tijd, als het geld op is haha
Na GeorgeTown besloten we met de ferry door te gaan naar het eiland Langkawi. We sliepen met zijn 3-en op een kamer wat echt extreem gezellig was. Je kunt nagaan dat Argentiniërs van muziek en dans houden en dus was het dat de hele dag door, ik heb zelfs nog op straat salsa gedanst met Feta hahaha en hij is de beste jongleer leraar, jaja Cleo is beginnend en kan met 3 ballen jongleren, nog niet heel goed maar dat wordt na oefening wel beter.
Langkawi was een heerlijke tussenstop, lekker relaxen op een prachtig wit zandstrand. Al snel ontmoette we twee Canadese meisjes, Liz en Cassandra en dus waren we met 5, een leuk aantal om de volgende dag mee opuit te trekken. We gingen richting de watervallen en rots baden, heerlijk gezwommen in natuur water vanuit de bergen. We wilden ook nog een stukje hiken alleen waren we daar niet op gekleed en toen we na 10 minuten gek werden van alle bloedzuigers zijn we maar weer terug gegaan, want met bloedzuigers hoef je bij mij niet aan te komen, it freaks me out!! Ze waren klein maar toch.
Gisteravond zijn we nog lekker aan het strand gaan zitten met drankjes en de heerlijke Argentijnse muziek. Ja je raadt het al, dat eindigde natuurlijk in salsa dansen op het strand!! Dank jullie wel Feta, Leo, Cassandra en Liz voor deze geweldige dagen!!! Maar ik zie ze allemaal weer want Leo en Feta zie ik morgen weer een dag in KL, Cassandra zie ik een dag in Sri Lanka en Liz ontmoet ik weer in Canada als ik daar ga backpacken! Geen afscheid dus!

Tijdens de afgelopen weken heb ik heel veel "first time's" gehad, alles op een rijtje:

- eerste keer KFC in mijn leven;
- eerste keer gelift!;
- eerste keer Halloween gevierd;
- eerste keer gezwommen in de ze met regen, wat geweldig was want het zag eruit alsof de zee bedolven was met diamanten;
- eerste keer op het strand gedanst;
- en nog een aantal flauwe eerste keers die ik jullie bespaar ;)

Dankzij Feta en Leo is mijn nieuwe doel voor deze reis Spaans leren, ik ben al begonnen en als ik klaar ben zal ik het spreken, zeker weten!

• 08 November 2013 - 11:48

Danique:

Super allemaal! Geniet maar lekker :)
    Maar de eerste keer KFC in je leven kan ECHT niet!

x

• 08 November 2013 - 17:38

Elisabeth:

Coucou Cléo,

Ik ben nog erger ik wist niet eens wat KFC was, Armel moest het mij vertellen HaHa! Mooie verhalen allemaal
    je hebt het echt naar je zin. Ja , een als jij Spaans gaat leren dan kunnen wij samen in het Spaans babbelen.
    Ik schrijf nu in het Nederlands want ik zie tot nu toe reacties van Nederlanders.

Muchos besos, Elisabeth

• 09 November 2013 - 16:05

Jacqueline Mangelaars:

He die Cleo,
    Wat een leuke avonturen, gezelligheid en ook nog sportiviteit daar in Azie:)
    Ik had je al gewaarschuwd met de ervaring van 2 dochters die gebackpackt hebben, dit ga je superleuk vinden en deze ervaring pakt niemand je ooit meer af!
    Kijk al weer uit naar het volgende verslag en spreken elkaar snel over de Skype.
    Lieve groeten van Fred en mij uit la douce France